أعترافات شركة هولندية بعمليات تهريب عن طريق الإمارات

بتاريخ الثلاثاء، 29 سبتمبر 2009
| أكتب تعليقا




















 


نورد المقال بلغته الأصلية و نعرض ترجمة له ، ثم نلحقه بمقال آخر لتحليل ما يحدث :

By NEDRA PICKLER, Associated Press Writer
Thursday, September 24, 2009

Read more: http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/n/a/2009/09/24/national/w110348D63.DTL&feed=rss.business#ixzz0SPIjyUMe
http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/n/a/2009/09/24/national/w110348D63.DTL&feed=rss.business
(09-24) 12:42 PDT WASHINGTON, (AP) --
A Dutch company and the father and son who managed it pleaded guilty Thursday to exporting American-made aircraft parts to Iran in violation of U.S. embargoes.
U.S. law has prohibited U.S. goods from being sold to Iran without authorization since 1995.
But Robert Kraaipoel and his son, Neils, stood before U.S. District Judge Paul L. Friedman in Washington and admitted that they bought U.S. goods from October 2005 to October 2007 without disclosing it was on behalf of customers in Iran.
The criminal complaint says they bought more than 290 items, including parachutes, aircraft parts, aircraft paints and industrial chemicals, from the United States and sent them to Iran.
They had the orders shipped from companies in Connecticut, Arizona, Florida, Kansas and New Hampshire to their company, Aviation Services International in the Netherlands, or to addresses in other countries like the United Arab Emirates and Cyprus, court documents say. Then the goods would be repackaged and shipped to Iran.
The two men and the company pleaded guilty to one felony conspiracy count. The company has agreed to pay a $100,000 fine and the Kraaipoels each face a maximum sentence of up to five years in prison. But their attorneys said they are hoping to get a sentence of probation by cooperating with federal investigators.
They were allowed to return to the Netherlands until sentencing, which has not yet been scheduled.
"Keeping America's critical technology from falling into the hands of state sponsors of terror has never been more important," David Kris, assistant attorney general for National Security, said in response to the pleas.
ASI Director Robert Kraaipoel, 66, initially denied falsifying documents in an interview with The Associated Press shortly after he was charged two years ago. He said he scrupulously followed regulations in the Netherlands and got approval from the Dutch Economic Affairs Ministry for shipments his company made to Iran.
But Neils Kraaipoel, 40 years old and ASI's sales manager, admitted that he lied when an official from the U.S. Commerce Department questioned whether a shipment of parts to ASI in January 2007 was destined for Iran. "He said they were not, that ASI did not have any business dealings with Iran and that he was aware of the U.S. trade restrictions on Iran," the Justice Department said in a statement.
The purchases destined for Iran included U.S. electronic communications equipment that can be used in unmanned aerial vehicles that the defendants said was being sent to the Polish Border Control Agency. It also included nearly $10,000 in aluminum sheets and rods from a Florida company that Dutch customs officials intercepted after ASI attempted to ship them to Iran.


شركة هولندية ـ أب وإبنه ، يعترفون يوم الخميس بتصدير قطع غيار طائرات أميركية الصنع إلى ايران في انتهاك للحظر الذي تفرضه الولايات المتحدةعليها .

منذ العام 1995 ، يحظر القانون الأمريكي بيع الولايات المتحدة سلعا على إيران دون الحصول على إذن مسبق .

لكن روبرت كاريبيول Robert Kraaipoel وإبنه ، نيلز ، اعترفا أمام قاضي المحكمة الجزائية الامريكية بول فريدمان في واشنطن بأنهم منذ أكتوبر 2005 وحتى أكتوبر 2007 قاموا بشراء بضائع دون الكشف عن أنها كانت نيابة عن عملاء في إيران.

و تشير الشكوى الجنائية إلى أنهم اشتروا أكثر من 290 سلعة من الولايات المتحدة أرسلت إلى إيران تشمل مظلات ، قطع غيار طائرات ، دهانات للطائرات و مواد كيميائية تدخل في عمليات التصنيع .

و تؤكد وثائق المحكمة بأنهم كانوا يستوردونها بأوامر شراء تظهر أن وجهة شحنها من شركات التصنيع في ولاية كونيتيكت وأريزونا وفلوريدا وكنساس ونيو هامبشاير إلى مقر شركتهم ، (شركة خدمات الطيران الدولية) في هولندا ، أو إلى عناوين في بلدان أخرى مثل الإمارات العربية المتحدة وقبرص ، ثم يعاد تغليفها وشحنها إلى إيران.

لقد أقر الرجلان والشركة بالذنب في التآمر ، ووافقت الشركة على دفع غرامة 100،000 دولار ، كما يواجه كل من كابريبيول و إبنه عقوبة قصوى تصل إلى السجن خمس سنوات. إلا أن محاميهم قالوا بأنهم يأملون في الحصول على حكم مخفف نظرا لتعاونهم مع المحققين الاتحاديين. و سمح لهم بالعودة الى هولندا حتى صدور الحكم ، الذي لم يتحدد بعد.

وفي رده على على طلب المحامين قال المدعي العام للأمن الوطني ، ديفيد كريس ، بأنه : " ليس هناك شيء أكثر أهمية من الحرص على عدم وصول التكنولوجيا الأمريكية الحيوية إلى يد الدول الراعية للإرهاب "

في بداية التحقيقات نفي المدير العام لشركة خدمات الطيران الدولية السيد روبيرت كرابييول ( 60 عاما) تهمة تزوير وثائق معينة ـ و ذلك في مقابلة أجرتها معه وكالة الأسوشييتد برس بعد وقت قصير من توجيه التهمة إليه قبل عامين ، وقال أنه اتبع اللوائح الهولندية بدقة و أن شركته حصلت على أذونات شحن إلى إيران مصدقة من وزارة الشئون الاقتصادية الهولندية .

وفي بيان أصدرته وزارة العدل قالت ،أن نيلز كرابييول (40 عاما) مدير مبيعات الشركة ، اعترف بالكذب على مسؤول من وزارة التجارة الأمريكية حين سأله عما إذا كانت شحنة من قطع غيار لشركة خدمات الطيران الدولية ، في يناير 2007 ، كانت متجهة إلى إيران ، فقد أنكر ذلك قائلا : " ليس صحيحا ، فشركة خدمات الطيران الدولية لم يكن لديها أية تعاملات تجارية مع إيران وأنه مدرك تماما لقيود الحظر المفروضة على تجارة الولايات المتحدة مع إيران" .

و يقول محامو الدفاع بأن مشتريات متجهة إلى إيران ، و تشمل معدات اتصالات الكترونية أمريكية يمكن استخدامها في طائرات بدون طيار ، تم إرسالها إلى وكالة مراقبة الحدود البولندية ، و اشتملت أيضاعلى ما يقرب من 10،000 دولار مخبئة في صفائح من الألمنيوم وقضبان من شركة بفلوريدا ، قد تم اعتراضها من قبل مسؤولي الجمارك الهولندية بعد إعلان قضية شركة خدمات الطيران الدولية و حيل دون شحنها إلى إيران. أعترافات شركة هولندية بعمليات تهريب عن طريق الإمارات نجد اعترافات إثنان من الهولنديين أمام قاضي المحكمة الجزائية الأمريكية بتهريبهم قطع غيار طائرات و سلع تكنولوجية إلى إيران و ذلك عن طريق إعادة ( تغليفها ) و تصديرها من دول أخرى منها ( دولة الإمارات العربية المتحدة) و ( قبرص ) .

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

المدونة في سطور

أرشيف المدونة